Visuelle effekter (VFX) representerer en av de mest komplekse komponentene innen produksjon av spillefilmer og TV-serier. Med nyvinninger innen teknologier som strålesporing og virtuell virkelighet, har den visuelle kvaliteten i sanntids-renderingsmotorer begynt å konkurrere med den man finner i spillefilmer. Sanntids-rendering krever mange års programmeringserfaring samt en solid forståelse av matematikk og fysikk. Ettersom kraften i sanntids-renderingsmotorene øker, forbedres også grensesnittene for VFX-produksjon. Selv artister med begrenset teknisk kunnskap kan nå lage visuelle effekter med et enkelt knappetrykk og dra i en glidebryter. Selv om disse grensesnittene er mektige, kan de kun avdekke en del av motorens fulle potensial. For kunstnere er begrensningene ofte knyttet til forståelsen av grensesnittet. Boken 'Real Time Visual Effects for the Technical Artist' er skrevet for digitale kunstnere, og den forklarer de grunnleggende konseptene innen VFX som er felles for alle motorer, og gjør det mulig for dem å frigjøre seg fra grensene som grensesnittet setter.