«Reclaiming Education in the Age of PISA» gir en grundig analyse av OECDs utdanningsagenda og dets viktigste verktøy, PISA (Program for International Student Assessment). Gjennom en omfattende gjennomgang av OECDs offentlige dokumenter, inkludert publikasjoner, nettsider og videoer, fremhever D'Agnese at PISA ikke bare er et vurderingsverktøy, men et totalitært rammeverk som har som mål å styre utdanning, skoleliv og samfunn på global basis. D'Agnese omtaler dette fenomenet som en 'livsmerke', og uttrykker bekymringer om at utdanning og læring er i ferd med å bli til varer. Dette kan føre til at skolene blir omgjort til leverandører, mens lærerne blir agenter for forhåndsbestemte læringspakker. Ved å fokusere utelukkende på en ensidig oppfatning av utdanning, som er både snever og begrenset, argumenterer D'Agnese for at OECD reduserer utdanning til en ren reproduksjonsprosess, samtidig som dette utvisker de grunnleggende reglene for hvordan liv utvikler seg og former seg. På denne måten blir PISA bare et annet ledd i en større problematikk.