Boken 'Reconceptualizing Physical Education' tar for seg utviklingen av læreplaner innen kroppsøving, som har hatt fokus på fysisk trening, personlig hygiene, karakterutvikling, fitness, sportslig kompetanse og helse. Disse fokusområdene har ført til forskjellige måter å tenke på kroppsøvingsfagets innhold i grunnskolen og videregående skole. Forfatterne argumenterer for behovet for å re-konseptualisere kroppsøvingslæreplanen, og de foreslår et livslangt perspektiv på fysisk aktivitet som fundament for utviklingen av læreplanen. Boken presenterer en konseptuell ramme som setter fokus på livsreisen knyttet til fysisk aktivitet, basert på en monistisk tilnærming og livslang fysisk litteraritet. Den første delen av boken gir en grundig teoretisk innsikt i et todimensjonalt rammeverk, med mål om å utdanne elevene til å innta et langsiktig perspektiv på egen helse og fysisk aktiv livsstil. Den andre delen inneholder spesifikke læreplanrammer designet for grunnskoler og videregående skoler, og hver rammeverk-kapittel utforsker detaljene i implementeringen av disse konsepter.