Boken "Recorded Music in Creative Practices: Mediation, Performance, Education" presenterer friske, kritiske perspektiver på forskning rundt innspilt musikk, kunstnerisk praksis og utdanning, og skaper en aktiv dialog mellom disse feltene. Til tross for at forskere stadig engasjerer seg i studier av innspillinger og studioarbeid, har det vært mindre fokus på å integrere disse nyere utviklingene i musikkurs. De fjorten kapitlene i boken gir innblikk i kunsten og håndverket av musikkinnspilling, og tilbyr leserne konkrete måter å knytte forskning og pedagogikk sammen på, i ulike utdannings, akademiske og musikkindustri-kontekster. Ved å utforske et bredt spekter av sjangere, metoder og praksiser, har denne boken som mål å vise hvordan interaksjon med innspillinger, innspillingsprosesser, materielle artefakter, studioområder og reviderte musikkhistoriske fortellinger kan fremme nye forståelser av fortiden. Den bidrar til mer kreativ fremføring i nåtiden, samt friere samarbeid og eksperimentering både innenfor og utenfor studioet.