Hvorfor skal antropologer tegne? Svaret som presenteres i denne banebrytende boken, er at tegning på en unik måte forener metoder for å skape, observere og beskrive. I tolv kapitler utforsker et team av forfattere fra Storbritannia, Europa, Nord-Amerika og Australia mulighetene for en grafisk antropologi som kan forandre måten vi tenker om kreativitet og persepsjon. De tar sikte på å forstå dynamikken i improvisert praksis og omdirigere studiet av materielle kulturer fra ferdiglagde objekter til flyten av materialer som ligger til grunn for produksjonen av gjenstander. Med bakgrunn i ekspertise fra forskjellige felt som håndverk, kampsport, dans, observasjonsfilm og eksperimentell film, stiller de spørsmål ved hva det innebærer å følge materialer, lære bevegelser og tegne linjer. I denne prosessen bidrar de til viktige debatter omkring hva som skjer i produksjonen, forholdet mellom design og utførelse, hvordan mennesker tilegner seg kroppslige ferdigheter, bevegelsens plass i menneskelig selvbevissthet, samt forbindelsen mellom gange og fantasi.