Boken 'Relational Expertise of Teacher Educators' er en verdifull ressurs for lærerutdannere og ECT-mentorer i skoler som ønsker å forstå temaet relasjonell ekspertise. Den gir en kritisk analyse av nåværende oppfatninger om lærerutdannerens rolle og gir et teoretisk grunnlag for praksis. Verket tar for seg et klart og konsist kulturhistorisk perspektiv på lærerutdanneres ekspertise, som er avgjørende for både dem og nyutdannede lærere i deres samarbeid om den komplekse utfordringen med undervisning. Boken utforsker teorirammeverket for relasjonell ekspertise, som handler om hva som betyr noe for både lærerutdanneren og den nyutdannede læreren, så de sammen kan navigere i læringsprosessen. Dette gir et solid fundament for deres praksis og for hva som skjer i undervisningen, og signaliserer hvordan man kan forstå rollen som lærerutdanner gjennom den profesjonelle utviklingen av den nyutdannede læreren. Blant begrepene som undersøkes i boken finner vi relasjonell ekspertise, relasjonell agens, felles kunnskap, den doble bevegelsen, metakommentarer og andreordens praksis, hvor det også ytes en kritikk av å dekonstruere undervisningens handlinger til mindre deler.