Religious Entrepreneurism in China’s Urban House Churches
Produktbeskrivelse
Boken "Religious Entrepreneurism in China’s Urban House Churches" tilbyr en unik historisk dokumentasjon av hvordan ledere fra Early Rain Church (og senere fra Western China Presbytery) har utviklet ambisiøs religiøs entreprenørskap for å få sosial innflytelse i Kina. Gjennom oppbygning av lokale institusjoner og global forvaltning av offentlig image, avdekker forfatteren de sosiale prosessene bak en kristen samfunn som har hatt et offentlig image av å forsvare religiøs frihet i Kina, men som ble svekket av et internt tap av moralsk autoritet. Boken bygger på offentlig tilgjengelige tekster fra kinesiske sosiale medier som ikke lett kan finnes i Vesten, samt dyptgående intervjuer. Den rammes inn av eksisterende forskning innen sosiale teorier om det offentlige rom, karismatisk dominans i sosiale overganger, og maktens rolle i organisatorisk atferd. Historiene fra disse kirkene viser hvordan kristendommen, som lenge har vært politisk marginalisert i det kommunistiske Kina, ikke bare har tilpasset seg og utfordret det sosio-politiske status quo, men også hvordan det har utviklet seg.