Boken "Religious Literacy, Law and History" belyser de makro- og mikrofaktorene som påvirker den religiøse klokskapen i Europa. Den tar sikte på å forstå religiøs analfabetisme og dens konsekvenser for det sosiale og politiske landskapet, ved å undersøke de historiske, institusjonelle, religiøse, sosiale, juridiske og utdanningsmessige forholdene som danner grunnlaget for dette fenomenet. Boken er delt inn i fire deler. I den første delen, "One literacy, more literacies?", defineres de grunnleggende begrepene rundt spørsmålet om religiøs analfabetisme i Europa. Del II, "Understanding illiteracies, debating disciplines?", fremhever de teologiske, filosofiske, historiske og politiske røttene til fenomenet, med fokus på de viktigste kjernene som både forklarer omfanget av religiøs analfabetisme og utgjør utgangspunktet for strategier for å fremme religiøs klokskap. I del III, "Building literacy, shaping alphabets", undersøkes sammensetningen av kunnskap og kompetanser som tilegnes om religion og fra religion gjennom skole og medier, med et kritisk blikk på situasjonen.