Denne samlingen av korte essays tilbyr et grundig og fruktbart rom der forskere og praktikere diskuterer verdien av ulike metodologiske tilnærminger til studiet av livsfortellinger, samt utforsker et mangfold av tverrfaglige metoder. Studier av auto/biografi har blitt en av de mest dynamiske underdisiplinene som har utviklet seg innen humaniora og samfunnsvitenskapene det siste tiåret. Denne grenen binder sammen betydningsfulle forbindelser mellom ulike disipliner, inkludert litteraturstudier, språk, lingvistikk, digital humaniora, medisinsk humaniora, kreativ skriving, historie, kjønnsstudier, utdanning, sosiologi og antropologi. Essayene i denne samlingen plasserer auto/biografi som en sentral disiplin for å modellere tverrfaglige tilnærminger til metodologi. De stiller spørsmål om hva slags original og betydningsfull tenkning studiene av auto/biografi kan bidra med til diskusjoner om metodologi innen litteraturstudiene og utover. Videre undersøker de hvordan mangfoldet av metodiske intervensjoner innen auto/biografi-studier kan bygge en solid plattform for videre forskning.