Den åttende utgaven av den velkjente boken 'Research Methods in Education' er grundig oppdatert og utvidet. Denne boken dekker et bredt spekter av metoder som benyttes i utdanningsforskning på alle stadier. Den er delt inn i fem hoveddeler som omhandler: konteksten for utdanningsforskning, forskningsdesign, metodologier for utdanningsforskning, metoder for datainnsamling, samt datanalyse og rapportering. Boken fortsetter å være en uunnvilig ressurs for studenter, akademikere og forskere som ønsker å forstå og bruke utdanningsforskning, og er oversatt til flere språk. Den gir rikelig med praktiske råd, støttet av klare teoretiske fundamenter, forskningsbevis og oppdaterte referanser. Videre stilles det viktige spørsmål for forskere som planlegger, gjennomfører, rapporterer og evaluerer forskning. Denne utgaven inneholder også nye kapitler som tar for seg emner som: blandede metoder i forskning, teoriens rolle i utdanningsforskning, etikk i internettforskning, samt forskningsspørsmål og hypoteser.