Boken 'Responsible Leadership' tar for seg behovet for en ny type forretningsledelse i lys av globale utfordringer. Den påpeker nødvendigheten av å revidere det tradisjonelle markedskapitalismen til en mer moralsk kapitalisme. Som Kofi Annan uttrykker det, må vi bevege oss 'fra verdi til verdier, fra aksjonærer til interessenter, og fra balanseark til balansert utvikling'. Forfatterne argumenterer for at vi nå må utvikle en ny forståelse av ledelse, en 'ny romantikk' som ser bort fra den overprisede, heroiske lederdomen. I boken undersøkes en romantisert retorikk og plasseres i sammenheng med moderne diskurser om autentisk, distribuert og etisk ledelse. De samfunnsmessige, økonomiske og miljømessige utfordringene vi står overfor, krever en kollektiv innsats for å gjøre godt og vokse på en bærekraftig måte. Ved å utforske denne motsetningen mellom romantiske idealer og nødvendige krav, kombinerer boken innsikter fra ledende akademikere med erfaringene til praktikere i feltet. Den er både tankevekkende og engasjerende, og vil utfordre både tenkning og praksis.