En restorativ rettferdig kultur har blitt en sentral ambisjon for mange organisasjoner innen helsevesenet og andre felt. Mens konseptet 'rettferdig kultur' fortsatt er gjenstand for noen teoretiske diskusjoner – hvor for eksempel gjengjeldende tiltak rundt regler, brudd og konsekvenser feilaktig blir solgt som rettferdige – har den evidensbaserte forskningen på og forretningsgrunnen for restorativ praksis vokst betydelig, og dette skaper økende global interesse. I kjølvannet av en hendelse undersøker restorativ praksis hvem som er berørt, hva deres behov er, og hvis ansvar det er å møte disse behovene. Hensikten med restorativ praksis er å involvere alle deltakere fra samfunnet i løsningen og reparasjonen av skader. Denne boken gir organisasjonsledere og interessenter en praktisk veiledning til erfaringene med implementering og evaluering av restorativ praksis, samt hvordan man kan skape en bærekraftig, rettferdig og restorativ kultur. Boken inneholder perspektiver fra ledere, teoretikere, regulatører, ansatte og pasientrepresentanter.