Boken "Restorative Practices in Classrooms" gir en grundig gjennomgang av hvordan man kan redesigne atferdsledelse i skolen ved hjelp av metoder for restaurativ rettferdighet. Denne nøye utformede guiden tar lærere og skoleledere gjennom de utfordrende realitetene knyttet til å konfrontere feiltrinn og urettferdighet i skolemiljøet. I motsetning til tradisjonelle metoder som fokuserer på å tildele skyld og straffe den som har gjort feil, viser det seg at restaurativ rettferdighet kan være en effektiv tilnærming for å redusere problematferd og skape en følelse av rettferdighet og likebehandling blant alle involverte parter i skolemiljøet. Boken tilbyr en grundig forklaring av begrepene restaurativ rettferdighet og atferdsledelse, samt et variert utvalg av restaurative tiltak. Leserne får trinnvise instruksjoner for planlegging og gjennomføring av konferanser, både for enkeltpersoner, mindre grupper og klasser. I tillegg inneholder boken ofte stilte spørsmål med svar, viktige dokumenter som kan tilpasses, samt casestudier. Den er fylt med praktiske forslag og teknikker for å håndtere problematferd, uansett omfang.