Hvordan bør skoler håndtere religion i forhold til læreplan, prosedyrer og politikk? Etter hvert som den vestlige samfunnsstrukturen blir stadig mer multikulturell, må skolene vurdere sin tilnærming til religiøs utdanning og hvordan de kan tilpasse seg for å imøtekomme elevenes forskjellige erfaringer med mangfold. Denne boken gir en kritisk vurdering av de ulike tilnærmingene til hvordan forskjellige religioner behandles i dagens utdanning, med mål om å utvikle metoder for undervisning og læring, samt å utforme retningslinjer og prosedyrer som er rettferdige og rettmessige for alle. Boken begynner med en kontekstuell oversikt over de religiøse, sosiale og kulturelle endringene som har skjedd de siste femti årene. Deretter belyser og vurderer den seks forskjellige responser på de utfordringene som religiøst mangfold representerer i skoler. Konklusjoner trekkes fra de ulike posisjonene som utforskes i boken, der karakteren av religiøs utdanning blir identifisert, hvordan den bør undervises, og de problemene som reises i forhold til politikk.