Rethinking Sociological Critique in Contemporary Education
Produktbeskrivelse
Denne boken tar for seg et nytt perspektiv på kritikk innen sosiologi i den moderne utdanningssektoren, med særlig vekt på fremvoksende sosiale teorier som svarer på dagens utfordringer innen utdanning, utdanningspolitikk og styring. Gjennom en rekke tilnærminger i sosiologien om utdanning, inkludert pragmatisk kritisk sosiologi, neo-marxisme, post-digital sosiologi, nye materialismer, bekreftende kritikk av utdanning og postkoloniale studier, engasjerer kapitlene i boken seg i en ny, kollektiv dialog og refleksjon rundt muligheter, begrensninger og utfordringer knyttet til disse fremvoksende sosiale teoriene. Den novellete tilnærmingen rettferdiggjøres ytterligere ved inkluderingen av en serie intervjuer med ledende akademikere og tenkere fra både utdanningsfeltet og andre disipliner, som diskuterer temaene rundt kritikk i dagens samfunn og utdanning. Boken tilbyr relevante globale og avkoloniale perspektiver på de nåværende transformasjonene, med fokus på innovasjoner i teoretisering og krav i utdanningssektoren.