Retuning Education: Bildung and Exemplarity Beyond the Logic of Progress
Produktbeskrivelse
Denne boken tar for seg behovet for nye definisjoner av mål og former for utdanning i en tid preget av idealene om vekst og fremgang, som har ført planeten og dens innbyggere til randen av utryddelse. Forfatterne argumenterer for at dagens fokus på ytelse og ansvarlighet underminerer 'hjertet' i utdanningen. De etterlyser en omstilling av utdanningssystemet som oppfordrer den yngre generasjonen til å utforske emner og ideer for deres egen skyld, fremfor å følge etablerte og konvensjonelle normer i samfunnet. Boken oppfordrer til å tre inn i et felles rom for refleksjon og læring. Kapitlene undersøker hvorfor og hvordan vi utdanner, og skisserer et alternativ hvor utdanningsspørsmål ikke er styrt av fremgangslogikken, men heller søker å skape en dypere relasjon til omverdenen. Gjennom en analyse av Hannah Arendts arbeider kombinert med tradisjonen innen Allgemeine Pädagogik, argumenteres det for en ny forståelse av Bildung. Boken fremmer også en metode som legger vekt på outrospeksjon fremfor introspeksjon.