Denne oppfølgeren til den klassiske teksten 'The Monstrous-Feminine' analyserer samtidsfilmer som tar for seg sosiale rettferdighetsspørsmål, inkludert kvinners likestilling, vold mot kvinner, queer-relasjoner, rase, og kampen for planetens velvære og dens mange arter. Boken utforsker en ny bevegelse, som Creed omtaler som Feministisk New Wave Cinema, og ser nærmere på den betydningsfulle endringen i representasjonen av den monstrøse feminine i visuell diskurs som har funnet sted de siste to tiårene. Den monstrøse feminine fremstår som en figur i opprør, som begir seg ut på en reise gjennom avskyens mørke natt. Med særlig fokus på kvinnelige regissører som skaper figuren av den monstrøse feminine, undersøker Creed et variert utvalg av filmer som fremhever hverdagsgrusomheter i tillegg til klassisk skrekk. Blant filmene som omtales finner vi 'The Babadook', 'A Girl Walks Home Alone at Night', 'Nomadland', 'Carol', 'Raw', 'Revenge', samt TV-serien 'The Handmaid’s Tale'. Disse verkene belyser ulike former for ...