Revisiting the Historiography of Postwar Avant-Garde Music
Produktbeskrivelse
Denne samlingen av essays utforsker historiografiske tradisjoner som i stor grad har preget fortellingen om europeisk avantgarde musikk etter krigen. Bidragsyterne tar sikte på å gi et friskt perspektiv på etablerte oppfatninger innen denne historiefortellingen. Tematikken spenner fra innflytelsen av LP-plater på utviklingen av åpne verk, til Messiaens interesse for ikke-europeiske musikalske tradisjoner, Xenakiss omfavnelse av informasjonsteori, Kagels strategiske oppfinnelse av en ny sjanger, Berios avhengighet av finansiering fra amerikanske stiftelser, samt hvordan skikkelser som Boulez, Stockhausen, Pousseur og Nono konstruerte sine musikalske aner. Med bidrag fra ledende eksperter innen sine felt, har forfatterne søkt å revurdere historiografien av europeisk eksperimentell musikk fra 1950- til 1970-tallet, og plassert dette lille, men innflytelsesrike miljøet i bredere historiske og kulturelle kontekster. I denne prosessen foreslår de nye retninger og innsikter for studenter og forskere innen musikkhistorie.