Boken 'Rock around the Clock' dykker ned i en av de tidligste filmene laget spesielt for unge publikum i amerikansk kino, nemlig Rock around the Clock (1956). Denne boken analyserer utnyttelsesproduksjonsselskapet bak filmen og hvordan den fremstiller unge mennesker, med særlig vekt på deres tilknytning til rock ’n’ roll-musikk og kultur. Den åpner opp for nye perspektiver på filmen og viser hvordan Rock around the Clock har tiltrukket seg betydelig akademisk oppmerksomhet, til tross for sin opprinnelse som en lavbudsjettproduksjon skapt av mesterregissøren innen utnyttelsesfilmer, Sam Katzman. Boken utfordrer oppfatninger som fremstiller de unge som ungdomskriminelle, og bruker i stedet betegnelsen 'kulturelle rebeller' for å signalisere ungdommens evne til å revitalisere en bedrøvelig musikkindustri og fornye en stillestående ungdomskultur. Videre stiller denne boken spørsmål ved hvordan betegnelsen 'utnyttelse' anvendes på filmen ved å undersøke Columbia Pictures' rolle som ressursgiver for Katzmans film, samt å sammenligne Rock around the Clock med andre produksjoner.