"Rock Art and the Wild Mind" utforsker Mesolitisk bergkunst på den skandinaviske halvøy, med fokus på de store bergkunststedene i Alta, Nämforsen og Vingen. Bergkunsten fra jaktfolkene i dette området, til tross for lokale stiler, har en sterk fellesnevner i hva den skildrer, vanligvis store, terrestriske spill i varierte konfrontasjoner med menneskets rike. De ulike komposisjonene som presenteres, defineres som visuelle tematiseringer av det gåtefulle forholdet mellom mennesker og storvilt. Disse tematiseringene kalles motemer, og blir forklart som produkter av den mesolittiske tankegangen 'i aksjon', observert gjennom repetisjoner, variasjoner og transformasjoner av et antall definerte motemer. Gjennom en transformerende logikk observeres overgangen fra 'animisk' til 'totemisk' bergkunst. Den totemiske bergkunsten når et høydepunkt mot slutten av den sene mesolitikum, og det antydes at dette kan tolkes som et økende fokus på menneskesamfunnet mot slutten av denne epoken.