Routledge Handbook of Japanese Cinema gir en grundig og omfattende oversikt over den moderne japanske filmens landskap gjennom banebrytende forskning som reflekterer mangfoldet av tilnærminger som preger dette feltet. Boken består av tjueen kapitler skrevet av forfattere med ulik bakgrunn og kompetanse, som belyser tradisjonelle spørsmål rundt forfatterskap, sjanger og industri, men i et bredere konseptuelt perspektiv som inkluderer temaer som kjønn, medieteori, arkivstudier og neoliiberalismens innvirkning. Verket er delt inn i fire deler, hvor hver del representerer et nytt og fremvoksende forskningsområde: 'Avklassifisering av klassisk cinema', 'Spørsmål om industri', 'Intermedia som tilnærming', samt 'Filmens livssyklus'. Dette er den første antologien av japansk filmskaping som strekker seg over et tidsrom på 200 år, fra den livlige magiske lyktkulturen på 1800-tallet, via etableringen av filmindustrien på 1900-tallet, og frem til filmens migrasjon til gaming, overvåkingsvideo og andre medier.