Boken "School Physical Education and Teacher Education" setter en felles internasjonal agenda for kroppsøving og lærerutdanning i faget. Den undersøker hvordan kroppsøving og utdanning av kroppsøvingslærere kan omstruktureres for å være tilpasset endringene i det moderne, mangfoldige og usikre globale samfunnet. Forfatterne argumenterer for at en revolusjonerende tilnærming som bryter ned nasjonale politiske siloer er nødvendig for å revitalisere kroppsøving og føre til bedre og mer rettferdige resultater for barn og unge, samt for både nyutdannede og erfarne lærere. Boken trekker på vellykkede eksempler fra flere ulike steder, og fremhever tre viktige strategier: først, internasjonale og komparative analyser som fremmer grenseoverskridende kunnskapsgenerering, innovasjon, profesjonell læring og kontinuerlig forbedring; for det andre, solide og dynamiske partnerskap mellom lærerutdanningsprogram og eksemplariske programmer for kroppsøving i skoler; og til slutt, kunnskapsgenererende team bestående av fremragende lærere og lærerutdannere. Hver kapittel presenterer levedyktige alternativer og nye tilnærminger som kan inspirere både nåværende og fremtidige aktører innen kroppsøving og lærerutdanning.