Hva er problemene med skolene, og hvorfor bør vi ønske å skape 'skoleproblemer'? Skolesystemet er involvert i produksjonen av utdanningsmessige og sosiale eksklusjoner og ulikheter, samt i fremstillingen av spesifikke typer elever og lærere. Av denne grunn er skolene viktige arenaer for motkultur og radikal politikk. I boken 'School Trouble' samler Deborah Youdell teorier om motpolitikk og radikale tradisjoner innen utdanning for å gi en dypere forståelse av politikken i hverdagen innen skolene. Boken utforsker en rekke ressurser for å tenke på og praktisere politiske redskaper som skaper 'skoleproblemer'. Den gir en solid innføring i de mye debatterte temaene 'interseksjonalitet' og begrensningene i identitetspolitikk, samt forholdet mellom utdanning og det bredere politiske og policy-konteksten. Boken gir en samling av verktøy og taktikker som kan destabilisere utdanningsmessige ulikheter ved å utfordre kunnskapene, betydningene, praksisene, subjektivitetene og følelsene som er knyttet til dem.