Boken 'Schooling as Violence' stiller grunnleggende og ofte ubehagelige spørsmål omkring naturen og formålene med formell utdanning. Den utforsker tre hovedperspektiver på forholdet mellom formell utdanning, individer og samfunn: for det første at utdanning forbedrer samfunnet; for det andre at utdanning reproduserer samfunnet akkurat som det er i dag; og for det tredje at utdanning kan gjøre samfunnet verre og skade individer. Mens utdanningspolitiske dokumenter og mye akademisk litteratur betoner den første funksjonen og noen ganger refererer til den andre, blir den tredje stort sett nedprioritert eller ignorert. I denne unike og tankevekkende boken argumenterer Clive Harber for at skolen, selv om den kan spille en positiv rolle, også er en arena hvor vold mot barn er vanlig, systematisk og utbredt på globalt nivå. Den belyser hvordan skolene kan bidra til å oppmuntre til vold i det større samfunn. Temaene som tas opp inkluderer fysisk straff, det å lære å hate andre, seksuelle overgrep, stress og angst, samt andre relaterte problemstillinger.