Denne redigerte samlingen undersøker den nordiske dimensjonen innen utdanning og hvordan denne tankegangen påvirker, rammer inn og setter retning for skole og utdannelse, både i politikk, praksis og utdanningsforskning. Boken undersøker hva som forener og skiller Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige, og analyserer hvordan den nordiske dimensjonen har blitt konseptualisert og institusjonalisert i ulike utdanningsmiljøer. Sammenlignende studier av nasjonale utdanningspolitikker og praksiser i disse fem små nord-europeiske landene – samt Skottland som et case utenfor denne gruppen – utforsker hvordan den nordiske dimensjonen forholder seg til nasjonale, regionale og transnasjonale samarbeid. Videre stiller boken spørsmål ved i hvilken grad de typiske nordiske tilnærmingene til sosial velferd, likestilling mellom kjønn, mangfold og internasjonalt perspektiv faktisk har påvirket utdanningen. Til syvende og sist utforsker boken realitetene og mytene knyttet til ideen om den nordiske dimensjonen, samt hvordan denne dimensjonen relaterer seg til det utdanningssystemet i de nevnte landene.