Boken 'Second Language Learning and Language Teaching' av Vivian Cook gir en grundig innføring i hvordan forskning på andrespråkslæring kan anvendes i språkundervisning. Den er tilpasset lesere uten tidligere erfaring med andrespråkslæring eller undervisningsmetoder, og begynner med å presentere de grunnleggende spørsmålene innen forskningen på andrespråkslæring. Videre undersøker den hvordan enkeltpersoner tilegner seg ulike aspekter av andrespråket, inkludert grammatikk, ordforråd, uttale og skrivesystem, samt de strategiene de bruker i læringsprosessen, inkludert individuelle forskjeller. De avsluttende kapitlene plasserer andrespråkslæring i en bredere kontekst, der målene for språkundervisning og forholdet mellom undervisningsmetoder og forskning på andrespråkslæring vurderes. Den nyeste oppdaterte femte utgaven bygger videre på det omfattende innholdet fra tidligere utgaver, samtidig som den omtaler nyere utviklinger innen feltet, særlig flerspråklige tilnærminger til språkundervisning.