I den dynamiske og volatile skipsindustrien er effektiv prestasjonsstyring en nøkkelfaktor for å oppnå suksess i organisasjoner. Denne boken fungerer som en praktisk veiledning til utviklingen av et helhetlig og omfattende system for prestasjonsmåling og -styring på ledernivå i shippingvirksomheter. Selskaper innen skipsfart må levere gode resultater på ulike områder for å imøtekomme en rekke krav og forpliktelser som oppstår i et komplekst miljø preget av kunder, samarbeidspartnere, konkurrenter og reguleringsmyndigheter. Boken illustrerer hvordan selskaper kan utvikle systemer for å effektivt vurdere og overvåke organisasjonens prestasjoner, inkludert strategiske, økonomiske, miljømessige, sosiale og operative aspekter. Emner som dekkes inkluderer: verktøy og metoder for å måle prestasjon; strategisk tenking ved bruk av Balanced Scorecard; kartlegging av forretningsstrategi innen shipping; utvikling av KPI-er; cascading av selskapets og avdelingens mål og KPI-er; samt implementering. Denne guiden gir en grundig forståelse av hvordan prestasjonsstyring kan forbedres i skipsindustrien.