Situational Game Design presenterer en innovativ metodikk for utforming og vurdering av videospill. I motsetning til mange tradisjonelle spilldesignbøker som fokuserer på spill som formelle systemer, retter denne boken oppmerksomheten mot spillopplevelsen sett fra spillerens perspektiv. Den unders undersøker hvordan lek og moro ikke bare er egenskaper ved et spill isolert sett, men heller oppstår i møtet mellom et spill og en passende spiller. Boken begynner med enkle konsepter og bygger seg gradvis opp til et sett av praktiske verktøy for å designe spillerfokuserte og lekne situasjoner. Disse verktøyene gir nye perspektiver på kjente designutfordringer samt på aspekter som ofte blir oversett av mer transaksjonsorienterte designmetoder. Viktige trekk ved boken inkluderer introduksjon av en ny metodikk for spilldesign som fokuserer på spillerens opplevelse i hvert øyeblikk, praktiske designheuristikker for å lage lekne situasjoner i alle typer spill, banebrytende teknikker for å designe ikke-interaktive lekeområder, samt opplæring for designere i hvordan man skaper spill som virkelig engasjerer og underholder.