Social Justice Pedagogies in Health and Physical Education
Produktbeskrivelse
Boken 'Social Justice Pedagogies in Health and Physical Education' argumenterer for at skolefagene helse og kroppsøving (HPE) har en unik rolle i å bidra til unges fysiske, emosjonelle og sosiale helseutfall. Dette oppnås når lærere i HPE engasjerer seg i pedagogikk for sosial rettferdighet som vektlegger inkludering, demokrati og likestilling. Boken baserer seg på observasjoner og intervjuer med lærere fra Sverige, Norge og New Zealand, og undersøker undervisningspraksiser som fremmer sosial rettferdighet og rettferdige helseutfall. Den fremhever spesielt viktigheten av å bygge relasjoner, undervise for sosial samhørighet, samt å eksplisitt undervise om og handle mot sosiale ulikheter som en del av pedagogikken for sosial rettferdighet. Boken understreker også at konteksten er avgjørende; pedagogiske tilnærminger til sosial rettferdighet bør tilpasses variabler som hvordan de utformes og fokuset de tilbyr i ulike situasjoner. Dette verket er uunnværlig for akademikere og studenter som er interessert i sosial rettferdighet og ønsker å arbeide innen utdanningsfeltet.