Boken 'Social Media Materialities and Protest' utforsker den komplekse rollen sosiale medieplattformer som Facebook, Twitter, YouTube og WeChat spiller i aktivisme og protest. I motsetning til å være nøytrale, har disse plattformene unike materielle egenskaper som påvirker hvordan mennesker engasjerer seg, protesterer, motsetter seg og kjemper for sine rettigheter. Denne banebrytende samlingen av forskningsbidrag fremmer forståelsen av sosiale mediers materiellitet, og retter søkelyset mot samspillet mellom teknologiske komponenter som kabler og silisium, datastreams og algoritmer, samt bruker- og programmeringsgrensesnitt, forretningsmodeller og vilkår for bruk. Hovedspørsmålet som boken reiser, er hvordan spenningen mellom de teknologisk-kommersielle strukturene til sosiale medier og aktivistisk handlingskraft manifesterer seg i ulike former for protest. Denne samlingen går utover enkeltempiri og retter fokus mot de spesifikke egenskapene ved protest og sosiale mediers materialiteter, og gir nye konsepter og veiledning for dette fremvoksende forskningsfeltet. Bidragene omfatter en bred variasjon av aktivistprosjekter.