Social Reading Cultures on BookTube, Bookstagram, and BookTok
Produktbeskrivelse
Boken "Social Reading Cultures on BookTube, Bookstagram, and BookTok" undersøker de unike lesekulturene som har utviklet seg blant samfunn av lesere og bokelskere på plattformene BookTube, Bookstagram og BookTok. Disse fellesskapene har blitt en stadig mer betydningsfull innflytelse på moderne bok- og litteraturkultur. Forfatterne belyser hvordan de ulike funksjonene på sosiale medier inviterer lesere til å delta i sosiale lesegrupper og engasjere seg i kreative og kuratoriske praksiser som uttrykker deres identitet som lesere og bokelskere. Gjennom en tverrfaglig tilnærming argumenterer forfatterne for at sosiale medier har skapt nye muligheter for lesere å engasjere seg i sosiale lesepraksiser, noe som har økt både handlingsrommet og synligheten til lesere og bokforbrukere i den litterære kulturen. I tillegg har dette også omformet de kulturelle og økonomiske dynamikkene rundt bokanbefalinger, ved å skape en arena der ulike aktører kan forme sin identitet som formidlere av lesekultur. Denne lettfattelige og presise introduksjonen til en stadig mer sentral samling av litterære praksiser er en viktig lesning for studenter og alle som er interessert i bokverdenen.