M.A.K. Hallidays arbeid har hatt en betydelig innvirkning på lingvistikk og relaterte felt siden 1960-tallet. Denne boken er en samling intervjuer med sentrale figurer i generasjonen av sosiale semiotikere som har bygget videre på Hallidays konsept om sosial semiotikk, og gjort sine egne originale bidrag til teori og praksis. Boken belyser deres hovedtankeganger og undersøker hvordan disse relaterer seg til Hallidays opprinnelige konsept så vel som til hverandre. Viktige temaer omfatter lingvistiske studier, flerspråklighet og språkutvikling; tekst-, diskurs- og klasseromsstudier; digitale tekster, datakommunikasjon og undervisning i vitenskap; multimodal tekst- og diskursanalyse; utdanning og lese- og skriveferdigheter; mediearbeid samt visuelle og auditive uttrykksformer; og kritisk diskursanalyse. Boken inkluderer intervjuer med ledende skikkelser innen lingvistikk, utdanning og kommunikasjonsstudier, samt en innledende ramme og et avsluttende kapittel som oppsummerer hovedpunktene.