Boken 'Social Theory and Communication Technology', første gang utgitt i 2001, tar for seg de nye former for interaksjon og kommunikasjon som har oppstått i vår moderne samfunn. Gjennom en rekke essays utforskes teoretiske bidrag og innsikter som kan kaste lys over hvordan vi navigerer i en verden preget av en mangfoldighet av nye medier. Forfatteren foreslår et 'strukturelt hermeneutikk' perspektiv, der offentligheten ses på som aktive agenter i sine livsverdener, fremfor bare som forbrukere og mottakere. Dette perspektivet fremhever hvordan individer spiller en sentral rolle i å reprodusere strukturelle og distanserte meningsprosesser. Essaysene tar for seg hverdagslige praksiser, som å foreta et telefonanrop eller sende en e-post, ta ut penger fra en minibank med kredittkort, eller hente informasjon fra en nettside. Hver av disse aktivitetene bidrar til å reprodusere mønstre for informasjon og kommunikasjon, som igjen bidrar til å omforme kommunikasjonsprosessene i samfunnet. Boken undersøker sambandet mellom medieendringer og samfunnsendringer, og gir spesielt vekt på deres gjensidige påvirkning.