Boken "Social Theory and Health Education" samler forskningen innen helseutdanning med et variert spekter av sosiale teorier, og viser hvordan disse kan ha stor betydning og innvirkning i helse- og utdanningskontekster. For aller første gang presenterer denne boken banebrytende forskning som illustrerer de produktive og effektive måtene sosiale teorier kan anvendes på i en mangfoldig rekke forskningsområder innen feltet. Blant emnene som dekkes, finner vi digital helse, helseutdanning relatert til seksualitet, kjønn og helse, mat og ernæring, mental helse og velvære, miljø, samt bruk av alkohol og rusmidler. Hver bidragsyter benytter ulike teoretikere og begreper for på en overbevisende måte å demonstrere hvordan disse kan anvendes i ulike forskningskontekster innen helseutdanning. Denne samlingen gir eksempler for både studenter, nyutdannede og etablerte forskere som viser hvordan sosiale teorier kan brukes i både empirisk og teoretisk forskning. Samlingen fremhever også hvordan helseundervisning kan transformeres ved hjelp av sosiale perspektiver.