Sociocognitive Foundations of Educational Measurement
Produktbeskrivelse
Boken 'Sociocognitive Foundations of Educational Measurement' tar for seg flere sentrale utviklinger som utfordrer feltet for utdanningsmåling i dag. Blant disse finner vi krav til tester med større omfang og høyere innsats, en forbedret forståelse av hvordan mennesker utvikler sine ferdigheter, samt nye teknologier for interaktive digitale vurderinger. Denne omfattende teksten integrerer nyvinninger innen utdanningsmåling og utdanningspsykologi, og gir forskere, testspesialister og studenter et nyskapende sociocognitivt perspektiv på vurdering. Boken begynner med en bred forklaring på det sociokognitive perspektivet samt grunnlagene for vurdering, før den dykker ned i flere spesifikke anvendelser knyttet til sentrale temaer som vurderingsargumenter, gyldighet, rettferdighet, interaktiv vurdering, og en forståelse av 'måling' i utdanningsvurdering. Klassisk testteori, item response theory, kategoriske modeller, blandingsmodeller, kognitive diagnosemodeller og Bayesianske nettverk blir grundig utforsket, noe som gir leseren en helhetlig innsikt i moderne tilnærminger til utdanningsmåling.