Boken 'Sociology of Education' er en omfattende og populær antologi som tar for seg de mest presserende temaene innen sosiologi og utdanning. Den gir studentene mulighet til å utforske eksempler på sosiologisk forskning i skolesystemet. Ved å trekke på både klassiske og moderne teorier, har de anerkjente sosiologene Alan R. Sadovnik og Ryan W. Coughlan valgt ut tekster som belyser aktuelle problemstillinger og forskjellige teoretiske tilnærminger til hvordan utdanning påvirker samfunnet. I den tredje utgaven finner vi ni nye tekster fra kjente teoretikere og forskere innen utdanning, slik som Sean F. Reardon, Ann Owens, Prudence L. Carter og Pedro A. Noguera. Gjennom å tilby hele, ikke utdragte, primærkilder får studentene muligheten til å lese sosiologisk forskning slik den opprinnelig er skrevet, og delta i grundige analyser av stoffet som helhet. Denne utgaven legger særlig vekt på spørsmål om likestilling og tilgjengelighet i utdanningen, spesielt for minoritetsstudenter og de med læringsvansker.