Den mest effektive måten å lære design på innen ethvert felt er ved å studere konkrete eksempler, og noen av de mest illustrative eksemplene på programvaredesign henter vi fra de verktøyene programmere benytter i sitt daglige arbeid. "Software Design by Example: A Tool-Based Introduction with Python" tar derfor for seg små versjoner av de verktøyene programmere bruker for å avmystifisere dem og gi innsikt i hvordan erfarne utviklere tenker. Boken dekker alt fra systemer for filbackup og testverktøy til regex-matcher, nettleser-layoutmotorer og en svært enkel kompilator. Vi undersøker vanlige designmønstre, viser hvordan det å gjøre kode lettere å teste også gjør den lettere å gjenbruke, og hjelper leserne med å forstå hvordan debuggere, profileringsverktøy, pakkebehandlere og versjonskontrollsystemer fungerer, slik at de kan bruke disse verktøyene mer effektivt. Materialet kan benyttes til selvstudium, i et bachelorprogram i programvaredesign, eller som grunnlag for et intensivt ukelangt verksted for yrkesaktive programmerere. Hver kapittel inneholder et sett med oppgaver av varierende størrelse.