Sound in the Ecstatic-Materialist Perspective on Experimental Music
Produktbeskrivelse
Hva har et enetime moderne orkesterverk av Georg Friedrich Haas til felles med en serie glitch-noise elektroniske spor fra Pan Sonic? Denne boken fremfører at til tross for deres ulikheter, deler de en spesiell forståelse av lyd som finnes på tvers av flere distinkte sjangre innen samtidskunstmusikk: den ekstatiske-materialistiske perspektivet. Lyd i dette perspektivet betraktes som et materielt element som utfolder seg i tid, og som møtes av en lytter, der opplevelsen av denne lyden overskrider det rent lydlige uten å bli helt adskilt fra sin materielle natur. Det er 'materielt' på grunn av fokuset på tekstur, konsistens og tetthet av lyd; det er 'ekstastisk' i den etymologiske betydningen, noe som innebærer at opplevelsen av denne lyden inneholder en ustabilitet; en tilbøyelighet til å avvike fra materiels utseende, en ephemeral og forbigående impuls i selve oppfatningen av lyd til noe som er mer enn det som kan oppfattes – men fremdeles relatert til det materielle.