Denne boken gir en omfattende kulturell og historisk oversikt over de viktigste filmpolitikkene som ble innført av den spanske staten mellom 1980 og 2010, sett gjennom et kjønnet perspektiv. Den plasserer disse politikkene i en bredere kontekst av europeisk filmregelverk. Boken bygger på premissen om at det ikke finnes en objektiv og verdinøytral tilnærming til politikanalyse, ettersom samfunnet vårt er organisert rundt kjønn. Gjennom Pierre Bourdieus teori om felt foreslår forfatteren at filmpolitikken ikke oppstår i et vakuum, men snarere er et svar på ulike krav fra aktører involvert i det spanske filmfeltet. Ved å gjøre dette vurderer den kritisk hvordan disse politikkene har blitt til, hvem som har vært involvert, hvilke interesser som har vært gjeldende, hvordan de har formet den spanske filmindustrien, og i hvilken grad og på hvilke måter de har angrepet kjønnsulikhet innenfor denne industrien. Boken vil være av stor interesse for forskere og studenter innen spansk kino, kjønnsstudier, og film.