Speech and Silence in Contemporary Children’s Literature
Produktbeskrivelse
«Speech and Silence in Contemporary Children’s Literature» gir et nytt perspektiv på et sentralt litterært spørsmål – Hvem taler? – ved å undersøke en rekke stilte representasjoner. Dette omfatter barn som verken taler, taler ineffektivt, eller taler på vegne av andre. En rik og uutforsket litterær arkiv kaster lys på problematikken rundt barn som er bokstavelig talt stille, eller metaforisk talt stille fordi de ikke kan kommunisere effektivt med voksne eller jevnaldrende. Prosjektet setter barnelitteratur i sentrum av spørsmålene rundt stemme, ved å ta i betraktning funksjonshemming, kjønn, rase og økokritikk. Barnelitteraturen hviler på et paradoks som ligger til grunn for sjangeren selv: den produseres av en voksen forfatter som skriver ut fra en konstruert idé om hva barn bør være. Ved å lese et spekter av moderne barnelitteratur, analyserer denne boken hvordan slike tekster skildrer barnets reise fra kommunikativ avvik til et sted med styrket voksen tale. Noen ganger kan barnets verbale inneslutning muliggjøre...