I en grundig historisk undersøkelse av kinoglade opplevelser, setter 'Star Gazing' søkelyset på kvinnelige tilskuere og deres plass i teorier om publikumsopplevelse. Ved å kombinere filmteori med et rikt grunnlag av etnografisk forskning, tar Jackie Stacey for seg hvordan kvinnelige seere oppfattet Hollywood-stjerner på 1940- og 1950-tallet. Studiet utfordrer de universelle psykoanalytiske teoriene om kvinnelig tilskuerskap, som i over to tiår har hatt en dominerende rolle innen feministisk filmstudie. Gjennom undersøkelser og brev fra over tre hundre ivrige kinogjengere, belyser Stacey betydningen av bestemte Hollywood-stjerner i kvinners minner fra krigstid og etterkrigstiden i Storbritannia. Boken utforsker også tre sentrale prosesser ved tilskuerskapet - flukt, identifikasjon og konsum - og deres krevende og varierte betydninger for kvinnelige tilskuere i denne perioden. 'Star Gazing' demonstrerer hvor avgjørende kulturell og nasjonal kontekst er for forståelsen av kvinnelig tilskuerskap, og gir ny retning til feltet.