Statistical Methods for Mediation, Confounding and Moderation Analysis Using R and SAS
Produktbeskrivelse
Boken "Statistical Methods for Mediation, Confounding and Moderation Analysis Using R and SAS" tar for seg effekten av tredjevariabler i forhold mellom eksponering og responsvariabler. Tredjevariabler er faktorer som kan påvirke denne forbindelsen, og utfordringen med å skille mellom de indirekte effektene av individuelle faktorer og flere tredjevariabler er en vedvarende bekymring for moderne forskere. Denne boken gir en introduksjon til generelle definisjoner av tredjevariabeleffekter som kan tilpasses en rekke forskjellige typer responsvariabler, enten de er kategoriske eller kontinuerlige, samt ulike eksponerings- og tredjevariabler. Gjennom de foreslåtte metodene muliges det å analysere flere tredjevariabler av ulik karakter samtidig, og dermed separere den indirekte effekten fra den totale effekten av individuelle tredjevariabler. Boken er en uvurderlig ressurs for lesere innen alle fagfelt som har en grunnleggende forståelse av statistikk, og den dekker både parametric og nonparametric metoder for analyse av tredjevariabler i tillegg til multivariat analyse av effekten fra flere tredjevariabler.