Denne boken gir en omfattende utforskning av Steiner- eller Waldorf-pedagogikk og dens anvendelse i skoler. Ved å trekke på sentral forskning, kartlegger den opprinnelsen til Steiner-utdanning fra den første Waldorf-skolen og viser hvordan denne tilnærmingen har blitt tilpasset og implementert i utdanningssystemer over hele verden. Boken presenterer den pedagogiske filosofien bak Steiner-utdanning, og tar for seg unike kjennetegn ved denne tilnærmingen. Det legges spesielt vekt på en pedagogisk antropologi som tar hensyn til hele det utviklende mennesket – kropp, sinn og ånd – samt den utviklingsorienterte tilnærmingen som følger av dette. I tillegg beskriver den det spesifikke læreplanen og undervisningsmetodene, og inkluderer eksempler på undervisnings- og læringssituasjoner som anvendes i Steiner-utdanning for å vise hvordan metoden fungerer i praksis. Med en kritisk tilnærming vurderer Rawson bidragene fra Steiner-utdanning i forskjellige kulturer, og ser framover mot fremtidige utviklinger i Kina og andre steder.