Boken 'STEM Education with Robotics' gir en omfattende oversikt over forskning, pensumeeksempler, pedagogiske modeller og anbefalinger for klassrommet, som sammen bidrar til effektiv bruk av roboter i STEM-undervisning. Forfatterne Chauhan og Kapila viser hvordan utdanningsrobotikk kan fungere som en katalysator for å forbedre studenters læring og forståelse innen de vitenskapelige disiplinene. Boken undersøker implementeringen av designbasert forskning (DBR), teknologisk, pedagogisk og faglig kunnskap (TPACK), samt 5E-instruksjonsmodellen, blant andre metodikker. Kapitlene inneholder en rekke pedagogiske verktøy og tilnærminger som hjelper lærere å integrere utdanningsrobotikk i klasserommet. Dette inkluderer forskningsbaserte casestudier, strategier og undervisningsplaner som er i samsvar med gjeldende standarder og tilfeller fra virkeligheten. Boken henvender seg til STEM-lærere, lærere som utdanner STEM-lærere, samt forskere innen STEM-utdanning.