Boken «Stepping up Lesson Study» er en uvurderlig ressurs for lærere som ønsker å gå dypere inn i prosessen og læringen knyttet til lesson study. Gjennom å samle ekspertise og ressurser fra praktikere og forskere verden over, gir denne boken modeller og eksempler som viser hvordan lærere kan oppnå en dypere forståelse av sitt eget undervisningsarbeid. Kapitlene i boken knytter dagens forskning og pedagogiske teorier til faktiske praksiser i klasserommet og inkluderer en rekke illustrative eksempler som viser hvordan dyp læring kan manifestere seg i lesson study. Dette inkluderer fokus på forskningsprosessen, betydningen av pedagogisk samtale, bruk av spesifikke elevcase som lærernes fokus, vellykket kyouzai kenkyuu, fasilitering av prøvetrinn og mye mer. Dette er ikke en enkel 'hvordan gjøre det'-håndbok for lesson study; leserne kan velge kapitler med emner de er interesserte i, for deretter å implementere de nye ideene umiddelbart i sitt eget arbeid. Boken er et resultat av det globale nettverket for lesson study.