Denne konsise teksten gir en lettfattelig innføring i kunstig intelligens og intelligente brukergrensesnitt (IUIs), som befinner seg i sentrum av en kommunikasjonrevolusjon innen strategisk kommunikasjon og PR. IUIs representerer det punktet der brukere og teknologi møtes, enten gjennom datamaskiner, mobiltelefoner, roboter eller offentlige skjermer. De benytter seg av AI og maskinlæringsmetoder for å styre hvordan disse systemene interagerer, utveksler data, lærer av erfaring og utvikler relasjoner med brukerne. Forfatterne utforsker forskning og utviklinger som allerede transformerer samspillet mellom mennesker og maskiner på tvers av mange områder, fra forbrukerprodukter og helsetjenester til underholdning, samfunnsrelasjoner, krisehåndtering og aktivisme. De undersøker også konsekvensene for PR, med fokus på hvordan teknologier for hyper-personalisert påvirkning potensielt kan brukes til å ta valg for oss, og navigere i det kontroversielle rommet mellom innflytelse, veiledning og kontroll. Dette lett tilgjengelige oversikten av AI-applikasjoner og deres implikasjoner gir en dypere forståelse av de utfordringene og mulighetene som følger med den digitale tidsalderen.