Denne læreboken gir en grundig oversikt over de sentrale konseptene, teoriene og metodene innen strategisk kommunikasjon, supplert med eksempler fra både forskning og praktiske erfaringer. 'Strategic Communication' innleder med en forklaring av grunnleggende konsepter relatert til kommunikasjon, organisasjoner og strategi, og går deretter videre til å utforske kommunikasjonsprosessene knyttet til lederskap, omdømme, kriser og endring. Forfatterne arbeider for å presentere en ramme for fremtiden, basert på konseptet om kommunikative organisasjoner. Innholdet i denne 2. utgaven er fullstendig oppdatert for å inkludere den nyeste forskningen og aktuelle eksempler fra praksis, inkludert et nytt kapittel om 'Fremtiden for strategisk kommunikasjon'. Den nye utgaven har også forbedrede pedagogiske elementer som støtter læring, blant annet nøkkelkonsepter og nye internasjonale casestudier og eksempler. Etter å ha lest boken vil studenten eller leseren kunne definere og reflektere over strategisk kommunikasjon som et akademisk felt og profesjonell praksis.