Den syvende utgaven av 'Strategic Planning for Public Relations' opprettholder sin status som en ledende tekstbok for studenter som ønsker å utvikle vellykkede PR-kampanjer. Forfatterne, Deborah A. Silverman og Ronald D. Smith, utnytter sin erfaring som undervisere og fagfolk innen PR til å tilby tydelige, trinn-for-trinn veiledninger for planlegging og implementering av strategiske kommunikasjonskampanjer. Denne nye utgaven inkluderer varierte eksempler fra aktuelle saker, samt tidløse klassiske tilfeller. Den introduserer også nye 'Ethics Minutes'-scenarier i hver fase, en ny forskningsfase, og eksempler på prisvinnende PR-kampanjer. I tillegg gir boken en betydelig økning i informasjon om sosiale medier og har omstrukturert taktikkdelen i fire separate deler basert på PESO-modellen (betalende medier, oppnådde medier, delte medier, og eide medier). Som en ledende ressursperson innen undervisning om PR-strategi er denne teksten ideell for studenter på høyere nivå, både på bachelor- og masternivå.