Gatefotografi er en av de mest elskede og anerkjente sjangrene innen fotografering, med legendariske fotografer som Cartier-Bresson, Brassai og Doisneau kjent selv blant de med begrenset kunnskap om feltet. Men hva innebærer gatefotografi egentlig? Hvilke perspektiver presenterer det sine motiver fra, og hvordan skiller disse seg fra dokumentarfotografiets? I denne elegant skrevne boken graver Clive Scott dypt i verkene til kjente fotografer som Atget, Kertesz, Bovis, Rene-Jacques, Brassai, Doisneau og Cartier-Bresson, og utforsker gatefotografiets intime samband med impresjonistisk kunst. Boken belyser også dets komplekse forhold til samtidige litterære strømninger og forfattere som Baudelaire og Philippe Soupault. Scott følger gatefotografiets opprinnelse og stiller spennende spørsmål om hva som skjedde med fotografi da det forlot studioets trygge rammer, og fremhever de fascinerende spørsmålene om hvordan gatefotografen fanger øyeblikkene på gaten.