Boken "Student Writing" gir en tilgjengelig og tankevekkende analyse av akademiske skrivepraksiser. Basert på forskning innen 'komposisjon' fra USA og 'akademiske litteraturstudier' fra Storbritannia, stiller forfatteren Lillis spørsmål ved den nåværende offisielle oppfatningen av skriving som en 'ferdighet'. Lillis fremmer en tilnærming som betrakter studenters skriving som en sosial praksis. Boken bygger omfattende på en tre-årig studie med ti ikke-tradisjonelle studenter i høyere utdanning, der deres erfaringer med akademisk skriving står i sentrum. Gjennom case-studier som inkluderer intervjuer om litteraturhistorie, utvidede diskusjoner med studenter om deres skriving av fagspesifikke oppgaver, og utdrag fra essays, identifiserer Lillis tre vesentlige dimensjoner ved akademisk skriving: 1. Tilgang til høyere utdanning og de språklige og litterære representasjonsressursene som følger med. 2. Regulering av meningsdannelse i akademisk skriving. 3. Ønske om deltakelse i høyere utdanning og muligheter til å påvirke meningsdannelsen i akademisk skriving.